CUM EVOLUEAZĂ DESENUL FIGURII UMANE LA COPII?

figurii
Știm cu toții că în jurul valorii de 3 ani și jumătate, cu pauze aproape magice prima reprezentare a figurii umane. Treptat, pe măsură ce copilul crește, această cifră devine mai detaliate și realiste. Cum evoluează? Ce detalii vor apărea pe măsură ce copilul progresează în dezvoltarea sa? În acest articol vorbesc despre evoluția în fiecare etapă și caracteristicile lor generale.

Figura umană, un privilegiat reprezentare în desenele copiilor
După cum am văzut, atunci când vorbim de diferite teste psihologice bazate pe desen, desenul figurii umane a fost obiect de studiu de mai multe decenii în urmă. Deja în anul 1887, Corrado Ricci subliniază în lucrarea sa „L’ arte dei bambini”, desenul figurii umane este primul proiect care a făcut copilul în desenele sale. În 1913, Georges Rouma concluziona din observațiile de desene ale copiilor, care „omului reprezentare domină pe scară largă pentru toți ceilalți.” Așa cum deja a comentat, Florence Goodenough a fost primul care să ia în considerare acest desen ca un indicator al nivelului mental al copiilor, editura scara care-i poartă numele, în 1926.

Și este că frecvența cu care această reprezentare apare în desene este într-adevăr semnificativă. Eugenio Estrada, în studiul său, „geneza și evoluția limbajului plastic în copii”, ajunge la concluzia că figura umană este cea mai frecventă temă în toate vârstele, cu o mare diferență în ceea ce privește alte aspecte, cum ar fi soarele sau casa. Aceeași concluzie vine Antonio Machón, verificați cu evolutive studiu care la vârsta de 3 ani, în 26% din desene sunt reprezentate de această cifră (chiar mai frecvente la fete decât la băieți).Și astfel, numeroase studii efectuate în diferite contexte și culturi ajuns la aceleași concluzii. Prin urmare, reprezentarea figurii umane în desene a avut și continuă să aibă atât de mult interes pentru profesioniștii legate de dezvoltarea copilului.

Evoluția desenului figurii umane (HFD) la copii

copii
Deși pentru majoritatea dintre noi, aspectul de mormoloc (cerc cu membrele) este considerată prima figură umană care atrage copilul, în realitate, este cercul forma care marchează începutul diferențierea între „eu” și mediul care ne înconjoară în mod simbolic în ziar.Cum se spune Antonio Machón în cartea sa „desene ale copiilor”, „grafic secventa că vom vedea în desenul din figura umană se pare că, în unele privințe, o recapitulare a proceselor biologice de dezvoltare umană (ou, embrionul și fătul)”. Hai să vedem cum evoluează acest desen și care sunt caracteristicile sale specifice în fiecare perioadă.

Perioada de la 3 la 4 ani
Această perioadă se caracterizează prin apariția de forme cu intenția de reprezentant. Repertoriul grafic care a acumulat copilul cu mâzgălitul (forme circulare și liniile drepte) sunt adăugate evoluat în forme mai mult și mai regulate, care nu mai depinde de impulsul grafic, dar care caută să reprezinte atât lumea exterioară ca lume interioară de mici. Astfel, aceste forme au evoluat, sunt convertite în grafica de unități care sunt combinate împreună.În urma clasificării, care face Machón în studiul său, în această perioadă, putem distinge trei etape:

– Etapa de cerc: în primul rând, copilul este reprezentată ca un cerc, nu ca o anumită parte a corpului, dar ca reprezentare completă a lui „eu”. Cu cercul copilului stabilește limita dintre acestea și mediul înconjurător, diferențierea în sine de ceea ce-l înconjoară într-o primă conștientizare de sine. – Stadiul de celula: cercul evoluează și este îmbogățit cu noi cercuri în interiorul său și cu segmente numite „cilia”, care ies în exterior, oferind un aspect de „soare” la rezultat. Aceste noi elemente vor fi cei care evoluează în caracteristici și membrelor, care sunt apoi prezentate în HFD.